Co je to affiliate?

Affiliate nebo-li provizní marketing. A možná nejlepší název by měl být partnerský marketing.

Jedná se o výkonnostní formu marketingu, která pokud se dělá kvalitně, nese ovoce všem zúčastněným stranám včetně zákazníka.

Oproti klasické formě reklamy (platba za proklik, platba za zobrazení) je provizní marketing vyplácen za skutečnou konverzi (nákup).

Affiliate program je nástroj na jedné straně pro zvýšení zisků na straně druhé pro získání provize. Jedná se o partnerství dvou subjektů, který funguje jako provizní systém. Jedním je prodejce produktů nebo služeb a druhým partner, který tento web propaguje. Partnerský systém je výhodou pro oba.

Provizní systém je marketingový model, který je podobný PPC – Pay Per Click reklamě. Rozdíl je v tom, že provozovatel reklamy neplatí za proklik, ale až pokud na stránkách provozovatele provede zákazník nákup – konverzi. V tu chvíli zaplatí partnerovi, který na něj odkázal na jeho stránkách provizi z nákupu.

Prodávajícímu se tedy Affiliate program vždy vyplatí, jelikož platí až za provedený nákup.

Affiliate inzerent

Inzerent může být kdokoliv, kdo vlastní e-shop, či poskytuje služby. 

Affiliate partneři

Jejich úkolem je získávat návštěvnost. Toho dosahují různě:

  • vytváří vlastní webové stránky, nejčastěji katalogy nebo speciální microsite pro produkt
  • sociální sítě
  • rozesíláním na vlastní e-mail databázi
  • ale i vlastní reklamy v PPC inzertních systémech

Zákazník

Zákazník je ten, který splní cíl Affiliate inzerenta. Tedy např. prodej, registrace, zapojení do soutěže, či vyplnění poptávkového formuláře.

Provize z Affiliate programu

Když affiliate partner zprostředkuje alespoň kliknutí na produkt nebo službu, kterou nemusí návštěvník třeba ani nakoupit, tak se tato skutečnost uloží do cookies. Pokud návštěvník navštíví stránky elektronického obchodu znovu a už nakoupí, tak jde provize partnerovi, od kterého zákazník prvotně přišel.

Někteří provozovatelé provizního systému vyplácejí provize nejen z prvního nákupu, ale i z dalších nákupů, které zákazník uskuteční. Tyto provize mají však vetšinou klesající procentní tendenci.

Další zdroje

 

 

Petr Jiránek
Follow me
Latest posts by Petr Jiránek (see all)